Vibe check

Jongeren bewuster leren omgaan met goede en slechte emoties door sociale media, dat is de focus van ‘Vibe Check’. Ontdek de materialen, waaronder een methodiek voor klasgesprekken, waarmee jongeren zelf leren welke content een goede of minder goede impact heeft op hun mentaal welzijn. De campagne richt zich op jongeren van 11 t.e.m. 18 jaar.
 

Waarom?

Uit onderzoek blijkt dat 27% van de jongeren zich onzeker gaat voelen als ze zichzelf vergelijken met anderen op sociale media. 23,5% heeft weinig zelfvertrouwen en 15% voelt zich zelfs regelmatig ongelukkig wanneer ze zien hoe andere jongeren plezier maken op sociale media. Maar welke content geeft hen nu net een goed gevoel of een minder goed gevoel? En hoe ga je daarmee om?
 
Vibe check geeft jongeren alle tools om bewuster om te gaan met goede én slechte prikkels op sociale media.
 

Wat?

  • Jongeren kunnen de Vibe Check-filter gebruiken op TikTok en Instagram.
  • Op WATWAT.be/vibecheck vinden jongeren nieuwe artikels over de positieve en negatieve gevoelens die sociale media kunnen veroorzaken en hoe daarmee om te gaan.
  • Vibe Check bestaat ook als fysiek spel, dat kan gebruikt worden door jeugdorganisaties, scholen en in de jeugdzorg.
  • Nog veel meer …
Ontdek alle informatie en materialen hier.
 
 
Een intiatief van jongereninformatieplatform WAT WAT, Mediawijs en KU Leuven.
 

Logo regio's in kaart

Postcode

 

Logo Antwerpen